Monday, January 25, 2010

غرائب النساء ليله الدخله !؟


في قبيلة (تودا ) في جنوب الهنــد تزحف العروس على يديها وركبتيها حتى تصل لعريسها فيقوم الأخير بوضع قدمه على رأسها . منتهى الاحترام

وفي نفس القبيلة السابقة لا يسمح للمرأة بأن تحلب البقرة وعقاب المخالفة الموت لقدسية البقرة هناك . أعوذ بالله من قلب لا يخشع

في جزيرة ( موباسا) بإحدى الدول الأفريقية قانون ينص على أن يطلب كل فتاة للزواج رجلان ويفوز أحدهما بها بعد أن يكون قد خاض من أجلها مع الآخر قتالا مميتا ليفوز بيدها . قانون إنساني جدا

في جزيرة تاهيتي تقوم الفتاة بوضع ما يسمى زهرة عيد الربيع وذلك إذا كانت تبحث عن صديق خلف الأذن اليسرى ، بينما اذا وضعتها خلف الأذن اليمنى فانها تعني انها تبحث عن زوج بدون تعليـــق

تكون المرأة كاملة الزواج إذا أنجبت عشرة من الأولاد على الأقل في الهند الصينية . يا عينـــي

تقوم الفتاة بعمل امتحان قاسي وصعب لمن يريد الزواج منها في احدى مناطق جنوب أفريقيا حيث تصحبه في رحلة الى الغابة فتشعل النار فتكوي ظهره بها فاذا تأوه من الألم ترفضه وتفضحه بين الفتيات واذا لم يتأوه تقبله للحب والزواج . منتهى الحب والرأفة

في بعض مناطق إندونيسيا تمنع العروس من السير ليلة الزفاف الى بيت الزوجية حيث يقوم والدها بحملها على كتفيه لايصالها هناك مهما بعدت المسافة. وبالوالديــن إحسانا

11 comments:

حصان المرجيحة said...

اظن مافيش احسن من الزوج المصري
تضربيه في الحيط يرجع تاني
و مالوش طلبات غير انه يعكنن علي مراته
و بيحب مراته لدرجة انه ممكن يهريها ضرب علشان المثل اللي بيقول (ضرب الحبيب زي اكل الزبيب)
تصدقي شكلي هاكتب موضوع عن الزوج المصري الغلبان هههههههههه
موضوع جميل بجد
تسلم ايدك

SaRa said...

هههههههه

هيدى تقاليد بالية وغريبة وطبعا موجودة فى مجتمعات وقبائل غير متعلمة

ميرسى محظوظة

تحياتى

A.SAMIR said...

و في مصر التقاليد لا تختلف كثيرا

Sharm said...

في منطقة تسمى مصر تتمايص الفتاة على الرجل الاهبل حتى يتزوجها و توسعه ضربا لباقي حياته

Sharm said...

واحد صاحبي قاللي ان تتمايص دي فيها اهانة !! فأنا بعتذر لاي حد زعل منها , انا قصدي نضحك خصوصا ان البوست مشوق فعلا

الوفية للأبـــد -- مها أحمد said...

محظوظة يا حبيبتي ...........

ايه البوست الجميل ده و ايوة معاكي حق انا شفت التقاليد دي كلها في قنوات علمية خاصة بعادات الشعوب و القبائل

تسلمي يا قمر
و انا سعيدة بمدونتك
و ان شاء الله هضيفها عندي في قايمة المدونات المهمة


تقبلي مروري الاول و ان شاء الله ما يكونش الاخير

مع خالص تحياتي و حبي ليكي يا قمر

اقدم عاصمه فى الحب said...

السلام عليكم

والله احنا فى نعمه
الحمد لله عليها
والحمد لله على نعمه الاسلام وكفى بها نعمه
.
بوست رائع وفيه معلومات جامده ههههه
تقبلى ودى واحترامى :)

شربات said...

ههههههههه

تقاليد تجنن

تحياتى

Tears said...

العالم ملىء بالاختلاف بسبب الجغرافيا و التاريخ و العادات و الاخلاق و الاديان لكن المهم نفهم و نعرف نحترم الاختلاف

ريمان said...

انا عجبنى بجد تعليقك على كل فقره


ههههههههههههههه

بس اللى بيحصل فى قبيلة تودا ده شىء مهين جدا

انا عمرى ما سمعت بشىء زى ده


بجد بوست لذيذ اوى


تحياتى ليكى سعيده اوى بمرورى

اسمي أحمد .. لو مخانتنيش الذاكره !! said...

ههههههههههه

طب كويس إني من مصر بقا .. نعمه الحمد لله

:)

مشكوره على المجهود الجميل و اسلوب السرد الراقي

و يا ريت اتشرفك بيكي في مدونتي المتواضعه .. هو انا لسه بادئ تدوين يعني .. بس حاجه كده على أدي

http://ra7alaat.blogspot.com/

شكرا لوقت